NHI.no
Annonse
Nyhetsartikkel

Effekter av utdannelse på dødelighet blant voksne

Utdannelse reduserer dødeligheten hos voksne av alle årsaker. Formålet med denne studien publisert i Lancet, var å estimere dødeligheten i forhold til hvert år fullført skolegang.

Illustrasjonsbilde: Colourbox

Terje Johannessen, professor dr. med.

Sist oppdatert:

21. feb. 2024

Dødeligheten i hele verden har avtatt, vi lever lengre1-2. Denne positive trenden kan tilskrives forbedringer i et bredt spekter av helsedeterminanter, som tilgang til helsetjenester og kvalitet på omsorg, teknologiske fremskritt, reduksjon i fattigdom, tilgang til vann og bedre sanitære forhold, arbeidsrettigheter, - og tilgang til utdanning3-4.

Annonse

Verdens helseorganisasjon og mange nasjoner arbeider aktivt med å utligne forskjeller i livslengde, med fokus på sosiale faktorer som fører til dårlig helse og dødelighet5-6. Den positive effekten av økt skolegang og bedre helse er veletablert. Utdannelse antas å bedre helsen gjennom sosiale, psykososiale, økonomiske og kognitive effekter. Utdannelse er en nøkkelfaktor for å oppnå sosioøkonomisk utvikling, økt kjønnsmessig og sosial likestilling, og sosial mobilitet7, faktorer som er nødvendige forutsetninger for å overleve og trives8.

Den globale fordelingen av utdanningsnivå har endret seg dramatisk i løpet av de siste fem tiårene9, og disse endringene har vært assosiert med effekter på dødelighet10. Formålet med denne systematiske oversikten og metaanalysen publisert i The Lancet Public Health var å beregne reduksjonen i dødelighet av alle årsaker sett i forhold til antall år av skolegang på verdensbasis11.

Forskerne identifiserte 17 094 registreringer av skolegang og dødelighet fra hele verden. 603 tilfredsstilte kravene for inklusjon i analysen. Dataene kom fra 70 lokasjoner i 59 ulike land, noe som ga et datasett på 10 355 obervasjoner.

En doseavhengig sammenheng ble observert mellom oppnådd utdanning og reduksjon i dødelighet. Grunnskoleutdanning var assosiert med en reduksjon på 13,1 prosent i dødelighet og 12 års utdanning (ekvivalent med videregående skole) ga en reduksjon på 24,5 prosent. Samlet sett var hvert oppnådd utdanningsår assosiert med en 1,9 prosent reduksjon i dødelighet; denne effekten var imidlertid mer uttalt hos yngre individer, og effekten forble signifikant til høy alder. Resultatene forble signifikante selv etter kontroll for kjønn, sivilstatus og sosioøkonomisk status.

Forfatterne skriver i sin tolkning av studien at dette sannsynligvis er den første systematiske oversikten og metaanalysen som kvantifiserer viktigheten av år med skolegang for å redusere voksendødelighet. Fordelene strekker seg inn i eldre alder og er betydelige på tvers av kjønn og økonomiske kontekster. Dette arbeidet gir klare bevis på betydningen av utdanning for å forbedre forventet levealder og støtter oppfordringer om økte investeringer i utdanning som avgjørende for å redusere globale ulikheter i dødelighet.

  1. Foreman KJ, Marquez N, Dolgert A, et al. Forecasting life expectancy, years of life lost, and all-cause and cause-specific mortality for 250 causes of death: reference and alternative scenarios for 2016-40 for 195 countries and territories. Lancet. 2018;392(10159):2052-2090. doi:10.1016/S0140-6736(18)31694-5 DOI
  2. Vollset SE, Goren E, Yuan CW, et al. Fertility, mortality, migration, and population scenarios for 195 countries and territories from 2017 to 2100: a forecasting analysis for the Global Burden of Disease Study. Lancet. 2020;396(10258):1285-1306. doi:10.1016/S0140-6736(20)30677-2 DOI
  3. Kruk ME, Gage AD, Joseph NT, Danaei G, García-Saisó S, Salomon JA. Mortality due to low-quality health systems in the universal health coverage era: a systematic analysis of amenable deaths in 137 countries published correction appears in Lancet. 2018 Sep 20;:. Lancet. 2018;392(10160):2203-2212. doi:10.1016/S0140-6736(18)31668-4 DOI
  4. Freeman T, Gesesew HA, Bambra C, et al. Why do some countries do better or worse in life expectancy relative to income? An analysis of Brazil, Ethiopia, and the United States of America. Int J Equity Health. 2020;19(1):202. Published 2020 Nov 10. doi:10.1186/s12939-020-01315-z DOI
  5. WHO Social Determinants of Health Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health. World Health Organization, Geneva 2008 cms.nhi.no
  6. WHO. Global strategy for health for all by the year 2000. Date accessed: April 14, 2023. www.who.int
  7. Heymann J, Levy JK, Bose B, et al. Improving health with programmatic, legal, and policy approaches to reduce gender inequality and change restrictive gender norms. Lancet. 2019;393(10190):2522-2534. doi:10.1016/S0140-6736(19)30656-7 DOI
  8. Balaj M, York HW, Sripada K, et al. Parental education and inequalities in child mortality: a global systematic review and meta-analysis. Lancet. 2021;398(10300):608-620. doi:10.1016/S0140-6736(21)00534-1 DOI
  9. Friedman J, York H, Graetz N, et al. Measuring and forecasting progress towards the education-related SDG targets. Nature. 2020;580(7805):636-639. doi:10.1038/s41586-020-2198-8 DOI
  10. Luy M, Zannella M, Wegner-Siegmundt C, et al. The impact of increasing education levels on rising life expectancy: a decomposition analysis for Italy, Denmark, and the USA.Genus. 2019; 75: 11. Doi: 10.1186/s41118-019-0055-0 DOI
  11. IHME-CHAIN Collaborators. Effects of education on adult mortality: a global systematic review and meta-analysis. Lancet Public Health. Published online January 23, 2024. doi:10.1016/S2468-2667(23)00306-7 DOI
Annonse
Annonse